Cinclus C Sportfiskeguide, Sveriges alla sportfiskeresurser

(Girjesån, Girjiesjuhka)

Till startsidan  |  Fiskevatten i Lappland

blå linje

Mindre älv i Lappland inom Västerbottens län, Storumans kommun. Rinner upp norr om Ryfjället. Biflöde till Umeälven. Rinner genom Övre och Nedre Boksjön. Mynnar ut i Umeälven vid Slussfors. Ca. 50 km lång. Ån är hårt påverkad från flottningstiden, framförallt i de nedersta sträckorna. För att förbättra fiskbestånden i ån har ett flertal åtgärder utförts, bland annat flottledsåterställningsarbeten och utsättningar av öring och Gullspångslax.

Fiskearter:
Öring, röding, gädda, sik, harr och (lax)

Fiskekortförsäljare:
Affären/Bensinmack Slussfors Boa

Sträckor:
Slussfors Kortfiskeområde (Kirjesån upp t.o.m nedre Loubalsjön) omfattar 9 km strömmande vatten i Kirjesån

Älven karaktär är mycket bra lämpad för flugfiske.

Kirjesån på Sverigekartan

Fiskeartiklar om Kirjesån

Fiskehistoria från fiske i Kirjesån insänt av Rasmus

blå linje

Välkommen att skicka in fiskeinfo eller fiskerapporter angående Kirjesån till oss, maila hit

Fisketips/info:

Fiskehistoria insänt av Rasmus:

Efter att ha jobbat och käkat en sen lunch åkte jag ner till fiskeaffären för att köpa lite nya tafsar, inför Vojmånfisket. Jag köpte 5 st tafsar i måndags men alla är slut pga riktigt många flugbyten som ett resultat av det tröga fisket. I fiskeaffären sa dom till mig att jag borde åka nån annanstans än Vojmån eftersom det är så mycket folk där. Sagt och gjort, vi bestämde oss för att åka till Kirjesån istället.

Det ligger 7 mil från Storuman, på väg mot Tärnaby. Ett underbart ställe där man kan fiska helt själv längst med den långa Kirjesån. Det är ett varierande vatten med blandat lugna partier och forsar, vattenfall och stilla rinnande sel. Ett drömställe!

Fisket började trögt. Jag tog en liten öring och tappade en något större. Det var en del vak men bara av småfisk. Efter 2 timmars fiske utan något vidare resultat så var det dags för middag. Grillade Chorizo med bröd. Smarrigt! Under tiden vi käkade kom det ett gäng fiskare som hade varit längre ner i Kirjesån. Dom började tidigt imorse och hade fiskat av hela Kirjesån under dagen. Under morgonen hade dom haft grymt bra fiske! Dom visade mig en av fiskarna, en grann öring på cirka 1,5 kilo. Vilken drömfisk att få i strömmande vatten! Dom hade tagit några till i rejäl storlek plus ett 50-tal "tusenbröder", det vill säga väldigt små öringar. Efter att dom berättat var dom tog de stora fiskarna käkade vi upp våra korvar och åkte dit.

Med nytt självförtroende dängde jag ut flugan. Fick fisk på första kastet, en liten öring som snabbt sattes tillbaka. Sen fortsatte det hugga i varje kast men bara av småfisk. Lite trist men samtidigt kul med vakande fisk. Vi vandrade neråt och möttes av rejäla forsar och djupa sel. Här måste det stå storöring tänkte jag. Två timmar senare så hade vi vandrat ganska långt nerför Kirjesån och dragit en sjujäkla massa småöring. Dock inga stora fiskar.

Vi satte oss i bilen och åkte ner mot det ställe där Kirjesån rinner ut i Umeåälven. Sista chansen att få stor fisk tänkte jag. Kände hur något rejält sög tag i min våtfluga, en Mickey Finn. Tänkte att detta nog var något annat än dom små firrarna jag fått tidigare idag. Upp till ytan kommer den minsta öringen jag någonsin fått på fluga... krokad genom magen. I den starka strömmen från utloppet av Kirjesån så blev den lilla öringen, krokad på fel sätt, rätt stark. För första gången fick jag (äntligen) använding för min nya håv som jag drämde i skallen på den stackars firren.

Summa sumarum... Det har varit rätt mycket böj i spöt idag men bara av småfisk. Hoppas att vädret ska vända och solsken bli till regn. När det är så här varmt är fisken verkligen inte på hugget. Tråkigt! Faktum är att det är rätt mycket insekter i luften och på vattenytan, men fisken går inte upp och tar insekterna. Den står väl och pressar nere på djupet och väntar på bättre (kallare) tider? På söndag säger dom att det ska bli 14 grader varmt och regnt... Hoppas!
Läs Rasmus blogg på sidan: http://skitfiske.blogspot.se

<xx><

Tips från Lars:
I ån finns det gått om öring, men det skall erkännas att det är ingen större storlek på dom. Skall du få något stort så är utloppet det bästa stället! Ån är vadbar på många ställen men se upp med djup hålorna som finns. Dessutom varierarna den väldigt mycket från fina lugn flyt till ordentliga forsar på något ställe är det till och med vattenfall. Efter ån finns det vindskydd med möjlighet att grilla och koka kaffe. Tänk bara på att använda gamla eld platser. Ett av dom här fina rast platserna är belägen på en liten höjd precis vid en liten fors. Finns inget som är så ljuvligt som att sitta där och njuta av livet. Fiskekort löser du på bensinmacken i Slussfors. Sedan så finns det möjlighet att hyra stugor även detta i Slussfors. Det här är ett ställe jag rekommenderar!